De Controller – Business Balanced Scorecard

Achtergrond studieadvies

In samenwerking met Hinrich Slobbe, een van de docenten bij NIVE Opleidingen, hebben wij een nieuwe video opgenomen. Dit keer gaat de video over ‘De Controller en de Business Balanced Scorecard’.

In deze video komende volgende onderwerpen aan bod:

  • Rol van de controller in de organisatie
  • De vijf dimensies van waardecreatie
  • Derde dimensie: waardepropositie
  • Waardepropositie in het Canvas Business Model
  • Meetbaar maken van de Kritieke Succesfactoren
  • Canvas Business Balanced Scorecard

YouTube

Op het YouTube kanaal van NIVE Opleidingen hebben wij de nieuwe video gepost. Ben je benieuwd? Klik dan hier om de video te bekijken.

Wat is de Business Balanced Scorecard?

De balanced scorecard (BSC) is een veelgebruikte techniek voor strategisch management en het behalen van langetermijndoelstellingen binnen organisaties.

De balanced scorecard wordt met name gebruikt als evaluatiehulpmiddel voor managers die complexe doelstellingen hebben. Het idee achter de balanced scorecard is dat een manager niet alleen is af te rekenen op financiële resultaten, maar dat ook andere prestaties worden meegenomen in de jaarlijkse beoordeling. De term balanced komt van het feit dat verschillende factoren ook verschillend worden gewogen.

In 1987 werd de balanced scorecard voor het eerst gebruikt bij Analog Devices. In 1992 werd in het artikel “The balanced scorecard–measures that drive performance.” door Robert S. Kaplan en David P. Norton de balanced scorecard onder de aandacht gebracht van het grote publiek. Gedreven door het besef dat er meer is dan enkel geld verdienen, werd dit idee snel opgepikt door het bedrijfsleven en is vandaag gemeengoed in de beoordelingsprocessen van veel bedrijven. In 2005 schreven Kaplan en Norton een nieuwe versie van hetzelfde artikel, alleen dan met ruim tien jaar ervaring met de balanced scorecard.

Bron en meer informatie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Balanced_scorecard