2030: Trends in de financiële sector

2030: Trends in de financiële sector

TrendsDe financiële sector waarin banken, pensioenfondsen, verzekerings- en beleggingsmaatschappijen opereren, is volop in beweging. Sinds de bankencrisis in 2008 daalde het aantal werknemers tot 2011 met 18%. Daarnaast daalde het aantal vacatures met maar liefst 69% in de periode 2007 tot 2013. Wat staat de financiële bedrijfskolom in de nabije toekomst te wachten? Recruitmentorganisatie Hays deed onderzoek.

Fintech

De financiële kolom staat bol van systeeminnovaties die buiten de sector zijn ontwikkeld. Meer dan 98% van alle financiële apps zijn bedacht door startups die slimme technologie gebruiken. De technologische vernieuwingen zetten alles op zijn kop en de banken staan buiten spel.

In de toekomst is geen menselijke adviseur meer nodig. Software en IT voor het beheren en interpreteren van data zal in de toekomst een belangrijk deel van de financiële sector overnemen. We zullen zien dat IT-gedreven organisatie als Google en Apple zich profileren als bank, maar zonder bankiers.

Hierdoor behoren de enorme overheadkosten tot het verleden en worden bankproducten voor de consument veel goedkoper. De klant stapt over op slimme, tijdbesparende apps die een onafhankelijk advies geven tegen lage kosten.

Door de technologische vernieuwingen zal de gehele linie, van administrateur tot CFO, verandering ondervinden bij het uitvoeren van zijn of haar werkzaamheden.

Van administrateur naar IT-specialist

Functies verschuiven van finance naar IT. De controller zal zich steeds minder bezighouden met de administratie en het verzamelen van gegevens, maar meer met business control en auditing. De CFO zal zich voornamelijk verdiepen in het kiezen van de juiste software of apps die de strategische koers ondersteunen.

De ontwikkelingen in de financiële sector vraagt om andere en een hoger niveau van competenties van werknemers. Kennis is minder belangrijk, maar zachte competenties, als aanpassingsvermogen, kritisch redeneren en gevoel voor innovatie en vernieuwing, des te meer.

Ook IT vaardigheden zijn steeds belangrijk. Echter, slechts minder dan de helft van de werknemers vindt dat zijn of haar kennis en vaardigheden op het gebied van technologische ontwikkelingen voldoende up-to-date is.

De arbeidsmarkt

Steeds belangrijker is dat de bedrijven talent aan zich weet te binden. De kennis en expertise in de financiële sector ligt nu nog sterk bij de bedrijven zelf. In de toekomst zal hierin echter een verschuiving plaatsvinden, waarmee de kennis en kunde steeds meer bij de individuele werknemers komt te liggen.
Yiyi Dijkstra, CFO van Robidus; ‘Je moet voor zowel vaste als flexibele medewerkers een interessante omgeving bieden om te kunnen groeien. Dat is essentieel om het juiste team samen te stellen en creatieve mensen ook voor langere tijd aan je te binden.’

De flexibilisering van de arbeidsmarkt zal minder spelen in de financiële sector, omdat kritische processen centraal uitgevoerd moeten worden door mensen die onderdeel uitmaken van de vaste kern. Bouke van Lotringen, Business director Hays Nederland; ‘Ik verwacht dan ook dat met name de zwaardere rollen binnen de sector niet snel worden uitgevoerd door flexibele krachten, hoe kundig en ervaren die ook kunnen zijn.’