De Ikea-giftcard bewijst dat de financial zich moet bemoeien met IT

De Ikea-giftcard bewijst dat de financial zich moet bemoeien met IT

IT-projecten hebben de naam dat ze jaren duren en vooral voor frustratie zorgen. Financieel expert Marinda van Harskamp en IT-deskundige Mareke Miedema noemen een belangrijke oorzaak: financials bemoeien zich onvoldoende met IT.

Stel je hebt een bedrijf en je wilt een giftcard voor je klanten. Wat doe je? Zoek je uit welke software de bedrijven met de tien beste giftcards gebruiken en bestel je die software?

Marinda van Harskamp: ‘Nee.’

Het lijkt logisch: de software heeft zijn effectiviteit bewezen. Waarom niet?

Mareke Miedema: ‘Als je een huis laat bouwen, ga je ook niet naar een aannemer en zeg je: “Bouw maar een huis”. Voor je het weet krijg je een prachtig huis met balken en leem, dat past in de Alpen, maar jij wilde een moderne villa. Dan ben je jaren bezig met verbouwen. De deuren verven, muren verplaatsen, een aanbouw neerzetten. En het blijft frustreren.’

‘Als financials zich pas bemoeien met software nadat die is aangeschaft, krijg je dit soort problemen. Het is belangrijk dat financials meer kennis hebben van IT en eerder aan tafel zit bij het ontwerp, de aanschaf en het gebruik van IT. Financials weten welke eisen de wetgever en de organisatie aan de software stellen en wat er nodig is.’

Heb je een voorbeeld?

Marinda van Harskamp: ’Bij Ikea introduceerden we een giftcard. Het doel van marketing was eenvoudig. De klant koopt de giftcard voor bijvoorbeeld 25 euro bij Ikea in Delft. De klant kan vervolgens naar China, Amerika of Rusland vliegen en de card daar bij een Ikea-vestiging inwisselen. Voor klanten is het fantastisch.’

‘Die giftcard mogelijk maken, dat is een uitdaging. Je komt in het hart van Ikea terecht. Ikea bestaat uit verschillende besloten vennootschappen. Hoe verrekenen die inkomsten en uitgaven? Hoe houdt het systeem dat bij? Ikea heeft wereldwijd vestigingen. Hoe zorg je dat de verslaglegging van de giftcard in alle landen waar Ikea opereert, voldoet aan de wetgeving? En hoe voorkom je bijvoorbeeld fraude? Hoe voorkom je dat mensen profiteren van koersverschillen? Hoe bouw je controlemechanismes in? Controle waar de klant geen hinder van ondervindt.’

‘Ik had 12,5 jaar de verantwoordelijkheid bij Ikea om wereldwijd alle financiële processen te standaardiseren, te harmoniseren en te automatiseren en shared servicecentra in te richten. Nu staat het hoofdkantoor van Ikea in Leiden, maar het bedrijf werkt absoluut bottom-up. Ik vloog de wereld over om mensen op locatie te leren kennen, hun beweegredenen te leren kennen, te ontdekken hoe juridische regels in verschillende landen werken en welke eisen landen stellen aan financiële verslaglegging.’

Jullie zijn verbonden aan de Digital Finance opleidingen van NIVE Opleidingen. Leer je in de opleiding IT-processen stroomlijnen?

Marinda van Harskamp: ‘Ik heb de laatste jaren wel afgeleerd om te vertellen hoe het moet. Een casus voorleggen en studenten het zelf laten uitzoeken werkt beter. Zo leer je bovendien de kwaliteiten van studenten beter kennen.’

Mareke Miedema: ‘In de opleiding ontdek je welke rol financials spelen bij IT en welke rol ze moeten opeisen als ze die nu nog niet innemen. Wil een bedrijf betere cijfers en beter gebruik van die cijfers, dan moet de financial eerder aan tafel bij digitalisering. Er zijn meerdere docenten betrokken bij de opleiding, ieder vanuit een eigen expertise en jarenlange werkervaring. Docenten die een passie hebben voor het vak dat ze geven. Zo vliegen we de combinatie finance en IT steeds vanuit een ander perspectief aan.


Meer weten over de Digital Finance opleidingen?

Plan een adviesgesprek